במדריך זה ננסה לפרט כיצד ליצור דמות רצינית, שאמורה לקחת חלק בעולם עם אופי משחק של RP.
ועל כל הצעדים הנחוצים להגיע למטרה זאת, בכיף ובהנאה מרובה, שאינה דורשת יותר מדי מיומנות, אלא רק רצון אמיתי.
מהו בעצם RP?
RP הינו קיצור של שתי המילים, Role Play, שפרושו משחק תפקידים. השחקן אינו משחק את דמותו בתור עצמו, אלא מדמיין את עצמו בתור דמותו שלו. אם השחקן יתנהג וישנה התנהגותו מראש עקב ידיעה על התרחשויות בשרת, סוג משחק זה נקרא Meta Gaming, ואינו אהוב בכלל ע"י שחקנים בשרתי RP רציניים.
מדריך זה בעצם לא ילמד אתכם איך לשחק ע"פ חוקים נוקשים, אלא יציע לכם רעיונות מגוונים ותצורות שיחה שונות על איך להנות בעולם המשחק יותר.
ישנם מספר קיצורים, או ראשי תיבות אם תרצו, שמשומשים בצורה תכופה מאוד בשרתי RP, או בכלל. אנו ראשית נעמוד על הבסיסיים שבהם:
יצירת הדמות
כאשר אנו מדברים על "יצירת דמות" אין אנו מדברים כל בניות, או כיצד לנסות ולשפר את הדמות שתיהיה הדמות החזקה ביותר בעולם. להפך, אנו אפילו מנסים להמנע מצורת מחשבה זו, ומתמקדים בעיקר בחלק ההשראתי של הדמות. החלק הסיפורי שלה. אנא, קחו דקה מול דף הכתיבה, וראו כיצד זורמים לכם הרעיונות. בסוף, אני מבטיח, יצא לכם סיפור שגם אתם חשבתם שלא הייתם מסוגלים ליצור. אם הסיפור שיוצא לכם, אינו הולך בד בבד עם הדמות שאותה בחרתם ליצור, אז אדרבא! שנו את דמותכם. קרה לי לא פעם ולא פעמיים ש"נאלצתי" לשנות את דמותי כליל על מנת שתתאים לעולם הסיפור שבחרתי ליצור. את הסיפור שלכם, אל תנסו לדמיין בכללותו, חישבו על משהו אחד, ואז על משהו אחר, ואז נסו לחבר בין הרעיונות. יצירת הדמות, היא אולי החלק החשוב ביותר בכל התהליך, כיוון שהוא מייצג את ה"זרע", את היסוד לדמות שלכם, וכיצד היא תתפתח ותדבר עם השחקנים האחרים בעולם שבו אתם משחקים. (לשנן את הסיפור שכתבתם יכול להיות רעיון טוב. קבוצות רבות לוקחות את הזמן ושואלות את רקע הדמויות ע"מ "להכיר" אותן, לפני שהן יוצאות אל הקווסט המדובר
להכיר את סיפור העולם
חשוב מאוד לזכור, שהדמות שלכם אינה לבדה בעולם, ואמורה להתבסס במקצת, אם לא הרבה, על העולם שבו החלטתם לשחק. דמות אשר ההיסטוריה הפרטית שלה קשורה לעולם המשחק, תיצור חווית משחק טובה הרבה יותר לשחקן עצמו, ולקבוצות שעימן יחליט לשחק בעתיד. לפני שאתם מתחילים ליצור את סיפור הדמות שלכם, או בכלל ניגשים ליצור את דמותכם, אנא חפשו באינטרנט את דף המידע על השרת שבו בחרתם לשחק. לכל שרת שמכבד את עצמו יש אתר אינטרנט שכולל כמעט את כל המידע הנחוץ (היסטוריית העולם, האקים, תוספות, חוקים וכו'...). ככל שהדמות שלכם קשורה יותר לעולם המשחק, כך תשתפר משמעותית חווית המשחק שלכם, ותרגישו שייכים יותר לקווסט ולקבוצה שבה אתם משחקים.
רקע הדמות ואישיותה
אחד האספקטים החשובים ביותר של יצירת דמות הוא:
לפתח את הדמות לפני שהתחלת לשחק.
הרבה אנשים פותחים את דף יצירת הדמות שלהם מיידית בNWN. הדבר הזה אינו טוב כיוון שהרבה מן האנשים מתפתים לבחור יכולות ישר, ולהתחיל לחפש בונוסים. דבר זה גם יכול ליצור ניגודיות עתידית בין הסיפור שתכתבו לבין הדמות שכבר לצערכם הרב עמלתם כדי ליצור, ועכשיו תיהיו צריכים לשנות או את הסיפור, או אתה הדמות, ואנחנו רוצים להמנע מטעויות כאלו, הלא כן? דבר ראשון, קחו דף והחלו לרשום את הסיפור שלכם עם התחשבות בהיסטוריית העולם של השרת, ככל שתרבו בפרטים ותפלפלו את הסיפור שלכם, כך יותר טוב. את הסיפור שלכם תוכלו ליצור בעזרת תשובות למספר שאלות בסיסיות, כגון:
- מהיכן דמותכם מגיעה?
- מדוע בחרה הדמות בחיי ההרפתקנות?
- מדוע בחרה דמותכם את ההסקילים והפיטים הללו? (נסו לקשר את אותם הסקילים ואת ה-class לעלילה שאתם יוצרים, כך שיתאימו)
- מהם יעדי הדמות שלכם? הציפיות שלה? החלומות שלה? ומדוע הם כאלה?
- מהם המאפיינים הפיזיים של הדמות שלכם?
- מהם חלק ממאפייני האישיות של הדמות שלכם?
- איזה "נקודות מפנה" חשובות קרו בחיי הדמות שלכם? מה הם היו ואיך הם השפיעו על חייה?
דבר חשוב ביצירת הדמות הוא לזכור לא להפוך אותה למושלמת מדי. תנסו ליצור מאפיינו אופי שאינם כלכך חיוביים. זיכרו, פגמי אישיות או בעיות יכולים להועיל בדיוק כמו תכונות מועילות. אין הדבר מחייב לאו דווקא פגמים באישיות, אפשר לתאר פגמים פיזיים כגון צלקות וכדומה.
חשוב גם לזכור, שלא לנסות להפוך את הדמות ליותר מדי מפורטת, צריך להשאיר מקום לדמיון, וללמידה על הדמות שלכם ע"י שחקנים אחרים תוך כדי משחק.
יצירת הדמות בתוך המשחק
ברגע שהחלטתם על דמותכם, על הרקע שלה ועל איך שהיא תראה, הגיע הזמן להכנס למשחק וליצור אותה.
מכאן הסיפור אמור להיות קל יותר, כיוון שאתם אמורים לדעת את המגדר, הclass ואת צורת החשיבה הכללית שלכם, לגבי איך הדמות אמורה לצאת
כמובן שהמספרים האלה משתנים בין דמות לדמות, והם כאן אך ורק כדי לשמש דוגמא.
כמובן שאם אתם רוצים ללכת עד הסוף, אז אל תחששו לקחת פיט שאולי לא יועיל לדמותכם כמו פיט אחר.
לדוגמא אם בחרתם ליצור קוסם עיוור, אז הפיט Spell Focus מסוג אחד של קסמים יועיל לכם יותר, אבל הפיט Skill Focus: Listen, יהווה RP מושלם לדמות שבחרתם ליצור. אל תחששו ליצור לדמותכם תכונות שליליות, רק מהחשש שאולי תיהיו צריכים לקחת פיטים שלא יועילו לכם כלכך בעתיד. הרי that's what its all about.
זיכרו, דמותכם היא אדם אמיתי. היא יכולה ללמוד תכונות חדשות ולשפר קיימות בזמן המשחק. אבל נסו לתת לה איזון טוב לגבי התכונות החיוביות והשליליות שלה.
בחלק האחרון, שהוא בחירת השם. נסו להחליט על שם בכוחות עצמכם ולא לקחת כאלה שהמשחק בחר בשבילכם. נסו לשמור על עקביות בין העלילה שכתבתם לבין השם שאתם בוחרים לדמות ולגילה. אל תבחרו שמות טיפשיים כמו "בריטני ספירס" וכו'...
הערות בסיסיות
חשוב מאוד לשמור על מספר "הנחיות" קלות, בעולם המשחק.
בזמן המשחק, תיהיו הדמות שלכם - חשוב מאוד לזכור, כאשר אתם משחקים את הדמות, אתם יודעים מה שהיא יודעת, אתם חושבים מה שהיא חושבת, ואתם מדברים ומבינים רק את השפות שהיא יודעת. אין אתם יודעים על מה יתרחש בשרת, אתם לא יודעים איך תסתיים ההרפתקה וכו'...
תשארו נאמנים למה שיצרתם - לדוגמא, אם נתת לעצמך Int של 6, אתם לא תלכו ותפתרו את חידות המבוך. או לא תדברו בצורה רהוטה, ותעדיפו לתת לשחקן הקריזמתי והחכם לדבר עם דב"שים אחרים בעולם המשחק.
שחקו תפקידים בעולם - דמויות רמה 1 אומנם מגיעות עם אימוני קרב קלים, וידע איך להלחם. אבל אין להן נסיון מעשי בקרבות. נסו לשנות את התנהגות הדמות שלכם ככל שאתם עולים דרגות. לוחם דרגה 1 לא יהיה אמיץ או מנוסה כמו לוחם ברמה 20, למשל.
אז... איך שחקן כמוני, מתחיל?
טוב, דבר ראשון, נסה למצוא מספר אנשים לעשות איתם RP. אם השרת מחייב את זה, וRP הוא מעין נורמה פורמלית, אז זאת לא צריכה להיות בעיה גדולה כלכך. דבר ראשון, אני ממליץ לך ללכת לקירבת שחקנים אחרים, ולראות את תפיסת הRP באותו השרת ואו באותה קבוצה ספציפית, לפני שאתה ממש ניגש לדבר איתה. אם קשה לכם להתחיל לדבר, תמיד תוכלו להשתמש ב Emote של Wave או כל Intreduction אחר שיש ברשימת הEmotes.
אנחנו נפרט על Emotes עוד בהמשך, אז אל תדאגו אם אינכם יודעים בדיוק מה לעשות =]
אז, איך ומתי אני משתמש בEmotes, ומתי הם צריכים או יכולים להחליף דיבור בעל פה?
הרבה מה-RP שלכם, הולך להיות בעקרון כתיבה במסך, ולחיצה על כפתורי הEmotes. לNWN יש מספר מוגבל של Emotes, ולכן אנחנו צריכים לאלתר הרבה מהפעמים. למרות שזה נחמד לכתוב דברים ולדבר עם אחרים ב- RP, זה מאוד נחמד לגרום לאווטר שלך לבצע פעולות פיזיות שיביעו את רגשותיך או את מחשבותיך. יש במשחק מספר רב של Emotes, ואפשר להגיע אליהם בעזרת לחיצה ימנית על הדמות. חלקם הם "ניפוף ביידים, הכרזה על שיעמום, השתחוות וכו'...
שימוש בEmotes יכול להיות מהנה ולהוסיף רבות לעולם המשחק. אבל עקב היותם מוגבלים מאוד, וכמותם קטנה, התמקדות רק בהם עלולה להצר את זווית המשחק שלכם מאוד, ולשעמם אחרי זמן קצר. שימוש בEmotes אישיים מומלץ מאוד. למשל:
*Leaps into the air to duck the Sword*
*Waves his fists angrily at [name] and shouts*
*Winks at the Ladies*
הליכה כנגד ריצה
שלא כמו במשחק לשחקן יחיד, ה MP, דורש מכם ללכת, במקום לרוץ. הליכה היא נוהג מקובל ברוב שרתי ה RP.
ישנן סיטואציות שבהן על הדמות שלכם ללכת, ויש סיטואציות דחופות שיחייבו את הדמות שלכם לרוץ.
סיטואציות שבהן כדאי ללכת:
- זה לא הגיוני לרוץ לכל מקום שתרצו ללכת אליו. מזוית ראיה של RP, עד כמה יכול פלאדין עם fullplate לרוץ?
- זה קשה לנהל שיחה כאשר הקבוצה שלכם תמיד רצה במלוא המהירות לכל מקום.
- הליכה יכולה להקל על השה"ם, שמעוניין להיות לפני הקבוצה ע"מ לסדר את ההתקלויות והדב"שים.
סיטואציות שבהן כדאי לרוץ:
- אם אתם מנסים להשיג חבר קבוצה אחר.
- אם חבר קבוצה אחר קורא לכם בדחיפות למקום כלשהו.
- כאשר אתם רצים כדי לתפוס אוייב, או כאשר אתם בורחים מאוייב
שיחות נפוצות בעולם השרתים הרב-משתתפים של NWN
עד עכשיו התמקדנו כמעט ביצירת הדמות ואיך להתנהג בצורה כללית בתוך עולם המשחק. כעת אנחנו נתמקד אחר ורך בשיחות, ואיך כדאי לדבר בצ'אט, ואיך לא כדאי לדבר בצ'אט, על מנת לקבל הערכה מהשחקנים האחרים.
ישנן מספר גישות:
"להיות שחקן קבוצתי" - חלק גדול מהמשקים הרב משתתפים הוא הרצון לשחק ביחד. נסו לשמור על יעדיכם שלכם, זהים ליעדים הקבוצתיים. שום דבר לא יכול לעייף או לאכזב קבוצה יותר, משחק אחד עם אג'נדה פרטית משלו, שמנסה להכריח שחקנים אחרים לעשות כך, והורס למעשה את החוויה.
"הצמדו אחד לשני" - השארו ביחד! אל תעזבו את הקבוצה ותתחילו להתפזר לאזורים שונים. הדבר נכון במיוחד למשחקים שמנוהלים ע"י שה"ם. הדבר מקשה עליו לנהל קבוצה כאשר היא מתפרזת לאזורים שונים. אם אירוע עלילתי קריטי קורה באיזור אחד, ושאר חברי הקבוצה לא נמצאים שם לראות אותו, אז המשחק הלך. הדבר נכון גם למשחקים ללא שה"ם, כאשר קבוצה אחת מנסה לעשות RP איכותי, ושחקן אחר פשוט רץ קדימה ו נכנס לקרב קשה, שגורר את שאר חברי הקבוצה להתקלויות סתמיות כל הזמן.
- זהו תמיד רעיון טוב לפחות להשאר באותו האיזור של המודול.
- אם אתם חייבים להתפצל, הדבר יעזור אם רק קבוצה אחת תיהיה בתזוזה, והשניה תשאר במקום.
הימנע מOOC ומדיבורי "No-No's" אחרים
כאשר אתם משחקים ב MP, אתם בעצם יכולים לחלוק עם שחקנים אחרים את השאיפה שלכם להיות בעולם פנטזיה. אבל עם צורת משחק את מגיעה גם אחריות עצומה על כל שחקן. דיבורי OOC כל הזמן, יכולים פשוטו כמשמעו לחסל את אווירת ה RP שיש בקבוצה, ולמנוע משחקנים מסויימים לשחק עם שחקנים מסויימים בעתיד. חשוב לזכור, שדיבורי OOC יכולים להיות קשורים מאוד לעולם המשחק, אבל חסרי רוח RP לגמרי! דבר שגם כן הורס את החשק לשחק.
הנה מספר דוגמאות באנגלית:
- "Scrolls are for bookworms, my power comes from within!"
- "Put a sock in it, Sorcerer, before I pull a rabbit out of your hat!"
- "How do I put dual-wielding weapons into my Quick-Slots?"
השתמשו בקידומות כיתוב לפני משפטים שכאלה - אם אתם מרגישים לכתוב משפטים שכאלה, השתמשו ב OOC לפניהם.
השתמשו במצב שיחה עם ה DM על מנת לשאול אותו שאלה - מסביר את עצמו.
אם אין שה"ם - שלחו הודעה פרטית לשחקן שאותו אתם רוצים לשאול משהו.
תמנעו מ... - OOC - I leveled! כן. כולנו יודעים שאפשר לעלות רמות ושלוקח מספר דקות לארגן את מה שרוצים מאותה הדרגה. קחו מספר דקות של שקט, ואל תכריזו על כך לשחקנים אחרים. תנסו לחפש הפוגה קלה באקשן, אם אתם בתוך מבוך.
נסו להמנע מצורת כתיבה מודרנית ומכל כתיבה של ראשי תיבות בתוך השיחה שלכם (!!)
דוגמאות:
- l33t sp33k או w00t that wuz a phat lut!
- או פתגמים כגון need a break 4 a while
- Oh, nice killl (-_-)
ישנן מספר ראשי תיבות שמופיעות בעולם המשחקים, שכן אפשר להשתמש בהן, אבל גם מומלץ בצורה מועטה, וחשוב שיהיו בתוך כתב OOC.
פתגמים אלו ה: LOL , ROFL, BRB, AFK וכו'...
שימרו על שליטה באינטראקציה עם דב"שים
אינטרקאציה עם דב"שים יכולה להיות מקור של מריבות וייאוש בקרב שחקנים בשרתים.
כאשר מספר שחקנים מנסים לדבר עם אותו הדב"ש באותו הזמן, או אפילו אם קבוצה של דב"שים, הדבר יכול לגרור אגרסיות מצד שחקנים אחרים ואפילו מהשה"ם עצמו.
ישנן מספר דרכים להתגבר על בעיה זאת:
- בצורה המועילה ביותר, בחרו דמות אחת שתשמש בתור ה "spokesman" של הקבוצה, שעליה תיהיה מוטלת האחריות לדבר עם כל הדב"שים. בדרך כלל הדמות הזאת תיהיה הדמות עם יכולת השיכנוע הטובה ביותר.
- אפילו אם אתה קורא מאוד מהר, תן לאנשים אחרים הזדמנות לקרוא את הכתוב בשיחה, על מנת שלא יכעסו אם העברת מהר מדי, או שלא נתת להם הזדמנות להבין. זכרו, לא כולם קוראים טוב או מהר, וצריכים להתחשב.
- אל תתחיל שיחה נוספת עם דב"ש כאשר ישנה עוד שיחה "רצה" באותו הזמן.
- עשו שימוש מינימאלי בEmotes בזמן התדיינות עם דב"ש אחר. או כאשר שחקן אחר מדבר עם דב"ש. זכרו, זה יכול להיות מאוד מסיח את הדעת, כאשר שחקן מתחיל לנופף בזרועותיו באוויר ולצעוק שטויות. התמקדו בנושא השיחה ביחד.
כבדו את השה"ם
השה"מים מנסה בכל יכולתו ליצור לקבוצה הרפתקה מהנה וכייפית, וברוב המקרים יבקש מן הקבוצה לעקוב אחר מספר חוקים. אם אינך אוהב לשמור על החוקים, אני ממליץ לך ללכת לשחק במשהו שאינו כולל שה"ם, ע"מ שלא תהרוס לשאר הקבוצה.
אם יש לך בעיה ספציפית עם החוקים, אל תעשה סצנה מהדבר. תנשמו עמוק וספרו עד 10 בלב. רוב השה"מים מוכנים לדבר איתכם על איך החוקים עובדים ולמה הם קיימים. מי יודע? אולי הבנתם את בסיס החוק לא נכון? אני ממליץ לשמור על החוק בכל מקרה, ולחכות לסוף ההרפתקה, ורק אז לגשת לשה"ם עם טענותיך.
כבדו שחקנים אחרים
כעקרון, אתם לא יכולים לדעת עם איזה שחקנים תשחקו (ברוב המקרים), אז אם אתם מבקשים לחקור איזור או נושא מסויים, ושחקן אחר גורם לכם להרגיש שלא בנוח, ומציק לכם בגלל זה, תנו לו להנות מהספק ותמשיכו כרגיל, ורק לאחר המשחק פנו אליהם עם טענותיכם.
בסופו של דבר, זה הכל קשור לכבוד ההדדי של שחקן אחד לחברו, והכבוד לצורת המשחק של שאר השחקנים. נסו למצוא איזון בין הרצונות שלכם לשלהם, ומצאו את עמק השווה. אם ניסיתם שוב ושוב, וראיתם שאין אתם והקבוצה מסכימים על צורת משחק משויימת, אל תנסו להוציא מים מהאבן, פשוט חפשו קבוצה חדש! יש הרבה קבוצות שם בחוץ ואם אחת לא מתאימה, תמיד יש אחרת.
נכתב ע"י Sunny (תומר אהרונסון)
תגובות
1
17:43 18.01.2009 |
רוווווווווווווווווווווטם (אורח)
אחי אתה חראה אני נשבע לך שקרן
2
12:29 20.02.2009 |
^^ (אורח)
למדתי משהו אחלה מדריך תודה יש לך NWN בבית בלי הרחבות היה לי MP
3
18:34 13.07.2009 |
נד (אורח)
אני רוצה להגיד לכם רק דבר אחד אני סונה תאתר הזה
4
11:38 28.08.2009 |
ירו (אורח)
יחננה
5
| פורסם ע"י