הרשמה

"350 מיליון״ - טור על Star Citizen, קמפיין מימון ההמונים הגדול ביותר

אביחי נותן לנו סקירה מפורטת של ההיסטוריה של אחד ממשחקי החלל המסקרנים והמדאיגים בהיסטוריית הגיימינג

על הנייר, Star Citizen נשמע כמו המשחק הכי גדול ושאפתני שגיימרים יכלו לחלום עליו - אבל האם מדובר במשחק יותר מדי שאפתני?

אחד המשחקים הכי שנויים במחלוקת בתעשיית הגיימינג כיום הוא משחק החלל Star Citizen. המשחק התחיל כפרוייקט Kickstarter של כריס רוברטס (Chris Roberts) המוכר לשחקני שנות התשעים בעיקר במשחקי מלחמת הכוכבים שלו Wing Commander. הפרויקט יצא ל-Kickstarter ב-2012 והצליח לגייס כ-15 מיליון דולר עד שנת 2013. בשנת 2014 הודיע רוברטס כי הצליח לגייס 50 מיליון דולר ולאחר מכן, בשנת 2017, החברה דיווחה על חציית רף ה-150 מיליון דולר. השיא היה בשבוע שעבר, כשהחברה הודיעה על חציית רף ה-350 מיליון דולר.

הגיוס הזה הופך את Star Citizen לפרויקט מימון ההמונים הגדול בהיסטוריה (אם נתעלם ממטבעות קריפטו). למקרה שאתם תוהים איך הפרויקט הגיע לסכום הזה, אופן הגיוס נעשה באמצעות מכירה של חלליות במחירים שמגיעים עד לאלף דולר, לצד מרצ'נדייז והטבות דיגיטליות אחרות כמו חליפות חלל ובגדים.

אבל בואו נחזור קצת אחורה כדי להבין את ההייפ הנוכחי סביב המשחק: בשנות התשעים יצאו לשוק משחקי Wing Commander שהיו מעין סימולטורי חלל שהזכירו במידה רבה את סאגת Star Wars ואולי אף שימשו השראה למשחקי X-Wing האייקונים שיצאו כמה שנים מאוחר יותר. בכותר השלישי בסדרה של Wing Commander ניתן היה לראות אף את מארק האמיל (Mark Hamill) בתפקיד ראשי במשחק. אחרי הצלחת הסדרה המשיך רוברטס להוליווד בניסיון להפיק להיטים קולנועיים אך ללא הצלחה: הוא היה שותף בהפקות של כמה סרטים אך הקריירה נגדעה אחרי כמה שנים לאחר שהתחילה והחברה שלו נקנתה ב-2010. מכאן, רוברטס ניגש לפיתוח של Star Citizen באמצעות הקמת חברת משחקים בשם Cloud Imperium Games (או CIG, בקיצור).

הרעיון שעומד מאחורי Star Citizen הוא הרעיון השאפתני ביותר בעולם המשחקים, יש שיאמרו שאפתני מדי: המטרה הסופית של המשחק היא להיות משחק מרובה משתתפים בחלל החיצון עם גישה לכמאה מערכות כוכבים עם פלנטות, ירחים ובסיסי חלל. השאיפה של המשחק היא שאנשים יוכלו לסחור, להילחם, לכרות מחצבים או כל דבר אחר שעולה על דעתם של השחקנים. חלליות רבות קיימות למשימות שונות ויש דגש אדיר על קרבות משולבים של סוגי חלליות שונות ונשקים שונים, לצד כלי קרקע כמו טנקים וסוללות טילים נגד חלליות. המשחק אמור להציג בשלב הסופי מגוון אדיר של משימות שניתן לעשות בין אם ברגל או ברכב, עם נשק או אופנוע מרחף. Star Citizen אמור לתמוך במאות משתתפים על שרת אחד ולאפשר קרבות חלל מרובי משתתפים ומרובי כלים, והוא מעין שילוב של משחק תפקידים מגוף ראשון עם סימולטור חלליות ששואב הרבה השראה מהמשחק EVE Online.

Star Citizen has now raised more than $250 million | PCGamesN

המשחק כל כך שאפתני, שיש לא מעט ספקות לגבי ההיתכנות שלו. המטרה של רוברטס היא לייצר עולם עקבי שבו כל טביעת רגל של שחקנים משפיעה על כולם. כדי שזה יקרה, מנסים Cloud Imperium Games לבנות מערכת של Server Meshing שתכיל כל חלק מהמשחק (פלנטה, תחנת חלל וכו') וכל השרתים יתקשרו אחד עם השני במקום המצב היום בו כל שרת מכיל את כל היקום העקבי לכמות מוגבלת של אנשים. לפי התחזית של CIG זה אמור לאפשר לאלפי אנשים לשחק באותו שרת ומחבר את כל העולם ליחידה עקבית אחת. שאפתני כבר אמרנו?

Star Citizen Launches Free Fly Trial Open To Anyone For Two Weeks

כדי לממן את המשחק הזה החברה עברה מגיוס קיקסטארטר לגיוס של כספים באמצעות מכירת ספינות חלל. הרעיון שעומד מאחורי זה הוא כך: כדי לקבל את המשחק ולקבל גישה לגרסת האלפא של המשחק (שימו לב, אלפא!) עליכם לשלם $45 בשביל החבילה הבסיסית שמעניקה חללית למתחילים וגישה לגרסת האלפא. בתוך המשחק עצמו ניתן לעשות קווסטים או פעולות שיאפשרו אגירת כסף וקניית חלליות יקרות יותר וגדולות יותר. מי שרוצה לדלג על זה, מוזמן לשלם 100, 200 ואפילו 1000 דולר בשביל לקבל חללית גדולה יותר שמתאימה לצוותים גדולים יותר ולמשימות שונות. כך למשל חללית למחקר וגילוי כוכבים בשם Carrack מגיעה ל-$1100 בגרסה מסוימת, וכשאני אומר $1100 אני מתכוון לכסף אמיתי שאנשים שילמו על החללית הזו.

ישנה לא מעט ביקורת על שיטת המכירה הרעיונית של חלליות של רוברטס, כאשר חלליות רבות אינן מוכנות או ללא המכניקה שמאפשרת את הפעלתן. לעומת זאת חלליות חדשות יוצאות במחירים חדשים עם סיילים ומבצעים ועם יכולות מרשימות מאוד המקבלות תיקון כלפי מטה לאחר תקופת מה. שחקנים רבים טוענים כי זה נעשה בכוונה כדי לייצר ביקוש לחללית, ולאחר שהמכירות מפסיקות הם משנמכים את החללית כך שתתיישר עם שאר החלליות. CIG טוענים כי מדובר בתרומה למשחק וכי החלליות שמקבלים יחד עם התרומה הן רק בונוס, ובכלל, מדובר באלפא וכל חללית היא בסיס לשינויים. בינתיים יש לא מעט תלונות של אנשים שביקשו את כספם בחזרה, ותלונות לא מעטות על הנושא הכללי. מצד שני, מערכת ההחזרים של CIG טוענת כי הם מחזירים כספים לכל מי שאיננו מרוצה מבלי להערים קשיים.

Is Star Citizen Coming To PS5? - PlayStation Universe

שרשרת הפיתוח עצמה מלווה בלא מעט קשיים עם תלונות של עובדים לשעבר על כך שרוברטס יורד לפעמים לפרטים הקטנים במקום לנהל את האופרציה מלמעלה. עובדים לשעבר בחברה טוענים כי פיתוח שלם מתעכב בגלל שרוברטס לא מרוצה מפרט קוסמטי מסויים, והוא יכול לעכב את כל הפיתוח בגלל דבר קטן. רוברטס בתגובה טוען שזה אכן המשחק שלו והוא לפעמים יורד לפרטים שנראים לו חשובים.

היום אנחנו נמצאים כעשור אחרי שהמשחק הוכרז ולא נראה כי הפיתוח שלו מגיע לאיזשהו סיום: המשחק עדיין נמצא בשלב האלפא שלו ויש רק מערכת אחת שמוכנה מתוך המאה המתוכננות. כרגע החברה העבירה את פיתוח שאר המערכות לעבודה בחברות אחרות (תהליך Outsourcing) ומתמקדת בפיתוח מערכות הליבה. ייאמר לזכותם שאם יש משהו שלמדנו מ-Cyberpunk 2077 זה שיש משחקים שגם עשר שנים לא יספיקו לפיתוחם ושלפעמים עדיף לא לשחרר משחק מאשר לשחרר משחק כושל. לטענת החברה, הפיתוח נדחה עקב הסכמת התומכים בהארכת זמן הפיתוח על מנת שיוכלו לפתח משחק גדול ושאפתני יותר.

במקביל החברה שוקדת על פיתוח משחק לשחקן יחיד בשם Squadron 42. זהו משחק המתרחש ביקום של Star Citizen ומספר על מלחמת בני האדם בפלישה של חייזרים. עוד אין לנו הרבה מעבר לטריילרים סינמטיים למרות שהמשחק היה אמור לצאת לבטא בסוף השנה הזו, זאת מכיוון שרוברטס דחה את ההשקה, כמו גם הצגת תוכן רלוונטי. הוא רוכב על הסיפור של סייברפאנק ומבטיח כי לא יחזור על הטעות וישחרר את המשחק "כשיהיה מוכן". האירוניה היא שרוברטס לא רוצה לחשוף שום דבר מהמשחק טרום ההשקה ובעצם חוטא באותה טעות של CD Projekt Red.

כרגע אין תאריך יציאה לאף אחד מהמשחקים, ויש מי שטוענים שהם לא יצאו לעולם. מהצד השני, המשחק ממשיך למשוך קהל ורק בשבוע שעבר חצה את רף ה-350 מיליון דולר עם למעלה משלושה מיליון תומכים שהשקיעו במשחק. זה בהחלט נתון מרשים למשחק שנמצא בשלב אלפא כבר עשור. האם ומתי ייצא? עוד מוקדם לדעת. מה אתם חושבים על ההישג של סימולטור החלל המצופה? ספרו לנו בתגובות!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    09:16 18.03.2021 | liran82 liran82

    אתם ישנים בעמידה


  2. 2

    15:28 18.03.2021 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    בתכל׳ס רק בר ישן בעמידה. ואם אתה חושב שאנחנו לא מכירים כאן את Odyssey אז אתה יכול להירגע ;)

  3. 3

       | פורסם ע"י