הרשמה

ביקורת - Windows 10

האם כדאי לשדרג בחודש הראשון של ההשקה?

שי מזור נפרד מהמלבנים המזעזעים של ווינדוס 8 לטובת ווינדוס 10 וגילה מערכת טובה ונוחה יותר, אך רחוקה ממושלמת

מערכת ההפעלה ווינדוס 10 (או ווינדוס 9 אם אתם יודעים לספור) היא המועד ב' של מיקרוסופט במבחן המחשוב המודרני. הגרסה הקודמת, ווינדוס 8, הצטרפה לזירה בשנת 2012, באיחור אופנתי של כחמש שנים למעשה - ערב יציאת האייפון הראשון של חברת אפל לשווקים וטריפת הקלפים בכל הקשור לחווית המשתמש במחשבים ובמסכי מגע בפרט.

מיקרוסופט, שמצאה עצמה מחוץ למשחק בשוק הסמארטפונים, טאבלטים, פאבלטים, סאמרט-טלוויזיות ושאר סמארט-גימיקים אחרים, יצאה למלחמה להחזרת ההגמוניה בעולם המחשוב.

במבחן התוצאה, מיקרוסופט נחלה כישלון חרוץ: ממשק האריחים, אותו ייבאה ממערכת ה- Windows Phone 7 נראה אמנם "סקסי" (לחובבי המלבנים) וכנראה שנוח למסכי מגע, כפר לחלוטין במשתמשי המחשב השולחני, הלחם והחמאה של ווינדוס, ושימש לא יותר ממכשול מנצנץ בדרך לשולחן העבודה הרגיל המאפשר עבודה נוחה עם מקלדת ועכבר.

כעת, שלוש שנים בלבד מאז אותו פיאסקו, משחררת מיקרוסופט את ווינדוס 10 ואף משדרגת חינם את כל משתמשי ווינדוס 8 ובלבד שנשכח שכל הסיפור הזה אי פעם קרה.

ההתקנה

בסקירה זו, שפן הניסויים שלנו (אני) בחר לשדרג את מערכת ההפעלה שלו, ולא להתקין מ-0 את המערכת החדשה. השדרוג מתחיל בהורדת הקבצים, וזו הייתה זריזה מאוד על אף העומס הצפוי בהתחשב בכך שבוצעה ביום השחרור של המערכת, יחד עם שאר חנוניי תבל המתנפלים על הצעצוע החדש.

לעומת זאת, משך ההתקנה עצמה היה מגוחך באורכו בסטנדרטים של ימינו. נדמה היה שחזרנו לימי שנות ה-90 הזוהרים בהם התקנו את ווינדוס 95 על מחשב המצויד במעבד החדיש של אינטל בעל ליבת "פנטיום". לא כמו מחשבו של שי-בעבר, שי-בהווה מצויד במעבד אינטל i7 מודרני ופשוט מדהים שהתקנה זו תארך זמן כה רב, הכולל מספר לא מבוטל של איתחולים למחשב ושאר פטנטים שכולנו מכירים ואוהבים בהתקנות מבית מיקרוסופט. [הערת העורך: עם ISO מוכן מראש וכונן SSD מפורמט, ההתקנה אצלי דווקא היתה די מהירה ולקחה פחות מחצי שעה].

התקלות

חלק זה של הסקירה אולי לא יהיה רלוונטי לחלק גדול מכם. אני משתמש במחשב נייד מדגם Y40-70 של חברת Lenovo, המצויד בין השאר בכרטיס מסך AMD Radeon R9 M275X , ומסתבר שנכון ליום השחרור הדרייברים של הכרטיס לא משחקים יפה עם ווינדוס 10, ותוך פחות משתי דקות עבודה נתקלים במסך כחול (כמיטב המסורת) שמודיע לנו להכין את הווזלין. תקלה זו מצערת אך לא לחלוטין בלתי צפויה, בכל זאת מדובר בשדרוג ביום שחרור המערכת החדשה, וכמי שהיה מעורב בעליה של מערכות תוכנה אני מודע לכך שלעתים יהיו תקלות בלתי צפויות.

אף על פי כן, פתרון התקלה היה מסובך וטרחני מהנדרש, מאחר ועל מנת להצליח להסיר את הדריבר הקיים לפני קריסת המערכת יש להיכנס ל"מצב בטוח", והדרך היחידה בווינדוס 10 להיכנס אליו בלי שיש בידך דיסק און קי עם ההתקנה של המערכת היא ע"י הגדרה ספיציפית לכך בתוכנית msconfig, אותה יש להריץ מתוך הווינדוס עצמו, בחלון הזמן של כפחות מדקה מעליית שולחן העבודה ועד לקריסה המתוארת לעיל. אני מוצא את זה מדהים שאחרי מספר איתחולים רצופים ע"י המערכת, היא אינה מציעה בעצמה להיכנס למצב בטוח.

בסופו של דבר, באמצעות זריזות ידיים וקיצורי מקלדת הצלחתי להגדיר למערכת להיכנס באיתחול הבא למצב הבטוח ושם הסרתי את הדריבר הבעייתי והתקלה באה על פתרונה.

שולחן העבודה המחודש והפיצ'רים החדשים

כבר במבט הראשון נראה שמנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, לקח דף מספרו של במאי הקולנוע בריאן סינגר ("החשוד המיידי", "אקס-מן") ובהשוואה למערכות הווינדוס האחרונות נראה כי בווינדוס 10 השחור הוא השקוף החדש.

ממשק האריחים ה"חדשני" של מיקרוסופט בוטל ותפריט ה"התחל" נקרא בצו 8 להציל את המולדת, ושודרג כך שהאריחים המעצבנים של ווינדוס 8 מסופחים לתפריט ברוחב שניתן לכיוונון, וכך חוברו שני העולמות. אני מוצא את הגימיק נעים לעין, למרות שתועלת רבה אין בו. רוב האריחים הם של מגוון אפליקציות חסרות תועלת שמגיעות עם מערכת ההפעלה שבספק אם מישהו יקליק עליהן אי פעם, והשאר הם פשוט קיצורי דרך לתוכנות רגילות המותקנות לי במחשב, קיצורי דרך שלא מביאים פונקציונליות נוספת מאלו שעל שולחן העבודה עצמו, וגרוע מכך - האייקונים שלהם לא נראים מותאמים במיוחד לפורמט האריחים ובפועל "צפים" להם בים של צבע אחיד.

עדכון מבורך אחד שנעשה הוא מסך ההגדרות החדש (Settings) , הניתן לגישה מהירה דרך תפריט ההתחל וגם דרך מרכז הפעולה החדש (בהמשך) , והוא מחליף למעשה את "לוח הבקרה" הותיק ומציע יכולת לעדכן מגוון הגדרות מערכת בסיסיות בצורה פשוטה יותר למשתמשים מן השורה. כמובן שמסכי לוח הבקרה הישנים לא באמת עזבו אותנו, וניתן בסופו של דבר לנווט אליהם ולכוונן פיצ'רים יותר מתקדמים של המערכת.

עוד בשורת המשימות תמצאו כפתור חדש עם אייקון זכוכית מגדלת, שבאופן לא מפתיע מקפיץ תפריט לחיפוש קבצים ותיקיות במחשב, ונראה שהוא מבצע זאת בצורה מהירה מאוד. שיעשע אותי ההצעה של המערכת כאשר חיפשתי "windows", כנראה שהיא סובלת מבעיות של בטחון עצמי.

תפריט זה אמור גם להפעיל את קורטנה, העוזרת הקולית סטייל "סירי" של אפל, אך נראה שחוק השבות לא חל עליה והיא תיאלץ להישאר בגולה ולא לסייע לנו כאן בארץ, לפחות לעת עתה.

בקצה הנגדי של שורת המשימות, בועת טקסט שלחיצה עליה פותחת את מרכז הפעולה. לשונית זו מחליפה את לשונית ה-Charms הנוראית מווינדוס 8, ומציגה ריכוז של הנוטיפיקציות האחרונות (או במקרה שלי, רשימה של סיבות לכך שווינדוס לא מרוצה ממני) וגם גישה מהירה למגוון הגדרות וקיצורים אחרים.

עדכון מלהיב נוסף שמציגה המערכת הוא דפדפן ה-Edge של מיקרוסופט, הנסיון החדש שלה להתנער מהמוניטין הנוראי של דפדפן ה-Internet Explorer הוותיק. הדפדפן מציע מגוון פיצ'רים חדשים כמו "מצב קריאה" שמארגן את הטקסט במאמרים ברשת בצורה נוחה יותר לקריאה ממושכת, אפשרות לקשקש על דפי האינטרנט, כפתור לשיתוף מהיר של התכנים, יכולת לגלוש באינטרנט מבלי לשנוא את החיים ומהירות תגובה לא רעה בכלל. בסופו של דבר, מאחר ואופציות יבוא המועדפים והסיסמאות מדפדפנים אחרים פשטנית ולא מעמיקה דיה, אני מוצא את דפדפן ה-Edge כדפדפן המועדף ביותר להורדה של דפדפן הכרום. ל-Edge יש סיכוי להפוך לתחרותי אבל זה יקום ויפול על התמיכה שלו בתוספים פופולריים כמו Adblock וכמובן בביצועים שלו תחת לחץ.

השורה התחתונה

ווינדוס 10 מציעה מגוון רחב של שיפורים ושיפצורים חדשים, אשר רובם לא הוזכרו בסקירה זו. ישנו פיצ'ר להתחברות באמצעות זיהוי פנים (שכנראה לא זמין בגרסה של הווינדוס שהופצה בחינם לבעלי ווינדוס 8); כלים חדשים לניהול הרשאות וסודיות ברמת הקבצים עבור ארגונים; יכולות מרשימות לעבור בין מצב מחשב שולחני לטאבלט (Windows Continuum) ועוד.

עם זאת, יש עוד מה לשפר: חנות האפליקציות של ווינדוס דלילה ביותר ולא מצאתי שום אפליקציה שעשוייה לעניין משתמשי PC, וכתוצאה מכך גם רוב האריחים בתפריט ההתחל הם בגדר אבן שאין לה הופכין.

אין ספק שזהו צעד בכיוון הנכון, והרבה מן המגרעות של ווינדוס 8 זכו לטיפול הולם בשדרוג הנוכחי. כולי תקווה שהמערכת תזעזע את שוק הניידים - תחרות עזה בין אפל, גוגל ומיקרוסופט יכולה רק להועיל לנו, ציבור הצרכנים.

בשורה התחתונה, ווינדוס 10 היא שדרוג מצויין למשתמשי ווינדוס 8 ואולי אף 7, אך הייתי ממתין מספר שבועות טרם ביצוע השדרוג על מנת להימנע מבאגים ותקלות בסגנון שנתקלתי בהן שללא ספק השאירו טעם מר שלהערכתי היה גורם לרוב המשתמשים לוותר ולבצע איחזור לגרסת הווינדוס הקודמת.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    06:49 05.08.2015 | שי שי (אורח)

    יאללה עוד אחד שמעביר ביקורות יעני על מנכ"ל מיקרוסופט ...מאיפה אתה יודע שהוא מושפע מסרטי אקס מן לשולחן עבודה בשחור ? איזה שטויות .. פשוט לא יודעים לפרגן אני כל פעם נגעל ממכם מחדש! איכס!!!

  2. 2

    15:11 05.08.2015 | אור מנטש אור מנטש

    עכשיו ברצינות שי, כמה זמן לקח לך לחשוב על משהו רע להגיד על הביקורת?
    לי דווקא לא לקח הרבה זמן: היא יומרנית, מזלזלת כלפי ווינדוס 8 (כפרה על ווינדוס 8) ואפילו הצליחה להעליב את סטיב ג'ובס יהי זכרו ברוך. מי אתה בכלל שי מזור שתדבר על ווינדוס 10 כאילו אתה מבין במשהו?? טפו
    ואחר כך עוד אומרים שאנחנו לא יודעים לפרגן...

  3. 3

    16:50 05.08.2015 | איתמר איתמר (אורח)

    הורדתי במחשב השני את ווינדוס 10. מסכים עם כל מילה בביקורת! ביקורת מצויינת, היה תענוג לקרוא :)
    כל הכבוד על המגמה שהאתר עובר. כן ירבו!

  4. 4

    16:58 05.08.2015 | רונן רונן (אורח)

    תודה על הביקורת. הייתי שמח אם היית מבקר שוב את מערכת ההפעלה חודש-חודשיים לפני ה29 ביולי, שאוכל לדעת אם להוריד אותה או לא.

  5. 5

    19:37 05.08.2015 | אסף אסף (אורח)

    בהסבר קצר אם אפשר יש לי windows7 יש טעם לשדרג ל10 חוץ מהקטע של הויזואליות?

  6. 6

    01:15 06.08.2015 | חחחח חחחח (אורח)

    ביקורת מעולה נורא אהבתי תחוש הומור...
    וכל מילה בסלע

  7. 7

    13:15 06.08.2015 | ShiTDemoN ShiTDemoN

    הכתבה כתובה ממש טוב! נהניתי לקרוא. חוש הומור מצוין של הכותב.

  8. 8

    15:52 06.08.2015 | ליאור ליאור (אורח)

    כדאי להחליף את וינדוס 8 לוידוס 10 אבל מערכת יציבה כמו וינדוס 7 אין כרגע (שלא יקראו את התגובה שלי עוד כמה חודשים) למה לשדרג.
    בכל מקרה חבל שלא הסברת בביקורת לגבי הפרטיות אישי מול מייקרוסופט .

  9. 9

    17:28 06.08.2015 | WarFox89 WarFox89

    ביקורת מעולה וקלילה לקריאה, אם כי קצת מופשטת ושיטחית. מצד שני אני מבין שהיא פונה בעיקר לקהל יעד הקז'ואל PC לכן אני מבין את זה לגמרי.
    לגבי הווינדוס 10 אני שידרגתי ביום ההשקה מ-Windows 8.1 (שגם ממנה היתי מרוצה עד השמיים) ואני מרוצה מאוד מהמערכת. לדעתי היא מאוד נוחה, קלה, ברורה, סקסית וידידות למשתמש. אני מבסוט עד השמיים.
    תודה על הביקורת!

  10. 10

    14:40 08.08.2015 | איתמר איתמר (אורח)

    המתנתי שבוע לאחר יציאת ווינדוס 10 על מנת לתת לדברים קצת לצוף ולאחר מכן רצתי לעדכן ולעשות הכל על מנת להוציא
    במהירות האפשרית מהמחשב הנייד שלי את ווינדוס 8 שכן הייתי מאושר אם הייתי יכול לבחור שלא תגיע כחבילה עם המחשב.
    עד עכשיו לא נתקלתי בבעיות חמורות במערכת ולא לאחר התקנתה עם הדרייברים ואני עושה בה שימוש יומיומי ומאושר ממה שנמצא
    מולי, כל אני מסכים אם הרבה דברים שכתובים בכתבה אבל הייתי מצפה מהמחבר לפרט על יותר שינויים ופיצ'רים חדשים שכן זהו
    אחד הגורמים המרכזיים שלשמם אנשים רוצים להשתדרג.

  11. 11

    16:02 09.08.2015 | elyaz elyaz (אורח)

    אני מוצא שאתה מאוד אוהב להשתמש בביטוי "אני מוצא"

  12. 12

    00:43 11.08.2015 | יהונתן יהונתן (אורח)

    אחלה ביקורת. אדג' הוא בהחלט דפדפן שלא גורם לשנוא את החיים.

  13. 13

    08:55 11.08.2015 | מאור מאור (אורח)

    נהנתי מהביקורת : )
    תודה!

  14. 14

    13:58 18.08.2015 | itay169 itay169 (אורח)

    רק לידע כללי, אפשר להוריד את האריחים מתפריט ההתחל בקלות ואז להישאר רק עם החשובים כמו במערכות ההפעלה הקודמות, פשוט לוחצים על הכפתור הימני ובוחרים "הסר". באופן כללי אני מרוצה מווינדוס 10, אך נתקלתי בשני בעיות שלא ציינת: חלק מהתוכנות מוצגות ברזולוצייה נמוכה, ורוב התוכנות שאני מתקין על הווינדוס 10 לא עובדות משום מה. אבל אני די בטוח שהבעיות האלו ייפתרו בהמשך.

  15. 15

    17:11 07.09.2015 | david david (אורח)

    אצלי זה עובד מצויין כבר יותר מחודש אחלה עדכון באמת...מומלץ מאוד!!!

  16. 16

    17:53 07.09.2015 | ליאור ליאור (אורח)

    מערכת מעולה - התקנתי גם! יצא מעולה לא מתחרט

  17. 17

    18:26 10.09.2015 | שועל שועל (אורח)

    אור דבר יפה מי אתה בכלל

  18. 18

    17:17 29.10.2015 | דניאל דניאל (אורח)

    היי, שאלה
    האם כשאני משדרגת מווינדוס 8 ל ווינדוס 10 יש מחיקה כל שהיא של קבצים שעל המחשב ? ( עליי לגבות אותם לפני השדרוג ?)
    והאם כדאי בכלל לשדרג ?

  19. 19

    21:49 29.10.2015 | איתמר ברזנר איתמר ברזנר

    #18
    בעת השדרוג של מערכת ההפעלה דרך מסך הווינדוס, כלומר Windows Update או הורדה ישירה מאתר מיקרוסופט, הוא שואל אותך לפני השדרוג האם ברצונך לשמור את הקבצים האישיים או לבצע התקנה נקייה.
    מן הסתם שאפשר לבחור בלשמור את הקבצים ותהליך השדרוג לא יפגע בקבצים.

    רצוי בכל אופן לבצע גיבויים לקבצים חשובים על כונן חיצוני.

  20. 20

    17:46 21.06.2016 | יאיר יאיר (אורח)

    בתור טכנאי מחשבים ניטרלי..
    מתקין מערכות הפעלה על מחשבים עוד מימי חלונות 95..
    מערכות ההפעלה שפעלו בצורה מצוינת ללא תקלות או באגי מערכת הם חלונות 7 ו-10..
    ממולץ ללקוחות המחזיקים עדיין את חלונות 7 לשדרג ל-10..גם בגלל המהירות..וגם כדי לא להישאר מאחור בעת הפסקת התמיכה הרישמית של מייקרוסופט..

  21. 21

       | פורסם ע"י  

     

ביקורות אחרונות: