הרשמה

חברת הפוקימונים לא צריכה לתבוע את Palworld - היא צריכה ללמוד ממנו

שמואל מסביר לנו בקצרה למה לחברת הפוקימונים אין באמת קייס לתביעה של Palworld, ומה היא צריכה לעשות במקום זאת

זה אולי שילוב דיי פשוט בין Ark לפוקימון, אבל עם הצלחה לא מתווכחים

טוב, אני רואה את זה חוזר שוב ושוב אז הגיע הזמן להתייחס לזה גם בכתבה קצרה. את ההצלחה של Palworld אף אחד לא צפה וגם אלו שצפו אותה, לא האמינו לגודל שלה: המשחק מתקרב ל-5 מיליון עותקים שנמכרו בצעדי ענק, נמצא במקום החמישי ברשימת כמות השחקנים המקבילה הגבוהה ביותר בתולדות Steam עם 1,121,226 שחקנים בשיא (שכנראה יישבר עד שאסיים לכתוב את הכתבה הזאת), וכרגע הוא המשחק המשוחק ביותר ב-Twitch, עם כמעט 300 אלף צופים. אחד השאלות שעלו מההצלחה הזו של Palworld היא מאוד הגיונית: איך משחק שלקח כל-כך הרבה אלמנטים מפוקימון לא נתבע על כל מה שיש לו מחברת הפוקימונים שלא התביישה לחסל פרויקטי מעריצים בעבר?

אני לא עו״ד לענייני פטנטים, אז שימו לב שזה מגיע מידע של חכמים ממני בנושא שאספתי באינטרנט והידע הכללי שלי בגיימינג. נתחיל מהסוף: לחברת הפוקימונים (כלומר, Creatures, Game Freak ונינטנדו, הבעלות של המותג), אין קייס אמיתי לתביעה. עכשיו בואו נפרק את הטענה הזאת לחלקים ונתחיל עם הקונספט המרכזי של Palworld, איסוף המפלצות. אין לחברת הפוקימונים שום פטנט על הקונספט של לכידת מפלצות בגיימינג. גם אם אני שם בצד את העובדה שהדברים האלה מוגנים בחוק כך שאי אפשר לשים עליהם פטנט גם ככה (אתם לא יכולים לומר שהמצאתם את מכניקת הדאבל ג'אמפ ואף אחד לא יכול להשתמש בה), פוקימון הוא אפילו לא המשחק הראשון של לכידת מפלצות - סדרת Shin Megami Tensei היא בתכל'ס הראשונה לעשות את זה עם המשחק המקורי שיצא ל-NES ב-1987: Digital Devil Story: Megami Tensei, קונספט שעדיין רץ עם הסדרה עד היום.

זה גם מסביר למה פוקימון מעולם לא שמה על המכניקה הזאת פטנט, זה כמו לשים פטנט על הקונספט של ללבוש מכנסיים או לרכב על אופניים: כולם יכולים לעשות את זה, זה לא משהו שאמור להיות ייחודי לחברה אחת - במיוחד כשהיא לא יצרה את המוצר. על מה חברת הפוקימונים כן יכולה לשים פטנט? על המותג עצמו. אם נסתכל ברשימות ה-Trademark האמריקאי, היפני והאירופאי, אנחנו נוכל לראות שהחברה שמה פטנטים וזכויות יוצרים על דברים שקשורים ספציפית למותג שלה: בין אם מדובר בשם של המשחק (אי אפשר להשתמש בשם פוקימון בשם של המשחק שלכם), אלמנטים כמו Pokeball שאסור שיופיעו בצורה והעיצוב שלהם במשחקים אחרים שלא של החברה או באישורה או פוקימונים ספציפיים שהחברה החליטה לשים עליהם זכויות יוצרים כמו פיקאצ׳ו, בלבזאור וצ׳אריזארד למשל.

החברה גם שמה זכויות יוצרים על קומבינציות של שמות משחקים מראש: דברים כמו Pokemon Brown, Pokemon Crimson ועוד. בנוסף להכל, Palworld הוא לא משחק תפיסת מפלצות. החברה היוצרת, Pocketpair היפנית, מגדירה את המשחק כמשחק הישרדות/עולם פתוח, מה שעוד יותר מקשה על חברת הפוקימונים לטעון להעתקה, גם אם קיימים Pals דומים מאוד לפוקימונים קיימים, כמו שתראו בתמונה פה למטה. האם זה אומר שאי אפשר לתבוע את Pocketpair סתם בשביל לעשות דווקא? בוודאי: יש הרבה אלמנטים דומים מספיק כדי לפחות להתחיל בתביעה. האם היא תיגמר בצורה חיובית לחברת הפוקימונים? כנראה שלא משפטית ובטוח שלא מבחינת יחסי הציבור שזה יעשה לה.

מה חברת הפוקימונים כן צריכה לעשות במקום זה? לשבת וללמוד. המארקטינג של המשחק היה נהדר, יש לו גרפיקה מושכת שמשלבת בין ריאליסטיות לצבעוניות, הביצועים של המשחק מעולים וזה נראה שהקונספט של Pokemon Arceus פשוט תופס חזק מאוד כששחקנים מתים על העולם הפתוח והפוקימונים שמסתובבים בו ומרגישים חיים בו. לי באופן אישי יש הרבה סייגים לגבי כל מיני מכניקות שונות במשחק שאני חושב שהן פשוט אדג׳יות לשם האדג׳יות (סליחה אני פשוט לא בגיל של Shock Entertainment), אבל עם הצלחה לא מתווכחים. החברה יכולה ללמוד המון מהעבודה של Pocketpair עם Unreal 5, בניית עולם פתוח מעניין וחי ושילוב של אלמנט MMO יחד עם הסיפורים ש-Game Freak רוצה לספר שקשורים בעולם הפוקימונים. אם היא תצליח לעשות את זה ולשמר על הדרך את עולם ה-VGC התחרותי המשגע שלה? דיינו.

אתם משחקים ב-Palworld? שתפו אותנו!

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י