כאשר המשחק הטוב בסדרה מקבל שדרוג
עותק סיקור סופק לנו על ידי עדלי יונייטד, תודה רבה!
עושה רושם כאילו זה היה ממש לא מזמן, אבל 3 שנים חלפו כבר מאז ש-Persona 5 יצא במערב, אחרי שהוכרז עוד ב-2013. כשהמשחק סבל מדחיות חוזרות ונשנות על מנת לעבוד על המשחק ככל שניתן, כולם הבינו ש-Atlus לא מתפשרת על האיכות של המשחק. הסדרה, שהחלה בכלל בתור משחק ספין אוף לסדרת Shin Megami Tensei הוותיקה, הפכה לאט לאט, עם כל משחק חדש בסדרה, לאחת מסדרות משחקי ה-JRPG האהודות בכל הזמנים. אחרי ההצלחה של Persona 4, שעד אז נחשב לאחד המשחקים הטובים בסדרה, Persona 5 יצא לביקורות אוהדות אף יותר, כשהוא עד עכשיו נמצא בין חמשת המשחקים הטובים ביותר על קונסולת ה-Playstation 4 באתרים כמו Metacritic. אז כמה שונה Persona 5 Royal שיצא בסוף החודש שעבר מהמשחק המקורי? בואו נגיד שכבר בסצינת הבריחה מהקזינו שפותחת את המשחק, יהיה ניתן לשים לב לשינויים והתוספות.
משנה מקום, משנה מזל
העלילה של Persona 5 Royal היא אותה עלילה של המשחק הרגיל: בדומה למשחקים האחרונים בסדרה, המשחק מתמקד בתלמיד תיכון שמגיע לעיר חדשה ובית ספר חדש, ומשם כבר מתחיל האקשן. אם ב-Persona 3 עברנו למעונות בשביל ללמוד בבית הספר חדש וב-Persona 4 עברנו למשפחה מאמצת כי ההורים של הגיבור עברו לעבוד בחו"ל לשנה, במשחק הזה הגיבור שלנו עובר לעיר טוקיו במסגרת מאסר על תנאי - עונש שקיבל על תקיפה כאשר בפועל ניסה למנוע מקרה של תקיפה מינית. כך עובר הגיבור שלנו לעליית גג של בית קפה ומתגורר שם לזמן של שנה. העלילה מקבלת את הטוויסט העלילתי שלה כבר בלילה הראשון שלו במקום, כאשר במהלך שנתו מגיע לחדר מסתורי ומכיר את איגור, השליט של ה-Velvet Room - מקום שנמצא בין חלום למציאות, ויהווה סוג של מנטור עבור הגיבור במהלך מסעו.
בבוקר שאחרי, המטרה כבר נעשית ברורה מאוד: אפליקציה חשודה אחת בטלפון, חבר חדש לשכבה, טיול לטירה לא ברורה שהחליפה את בית הספר והתוודעות לכח הפנימי של ה-Persona מתחילים להראות את הרקע האמיתי לסיפור שלנו. המטרה? לשנות את ליבם של מבוגרים בעמדות כח, שרצונותיהם הפכו למעוותים. איך זה מתבצע? לכל אדם כזה יש "ארמון" שמייצג את השקפת עולמו של אותו אדם, על מנת לשנות את ליבו של אותו מבוגר צריך לגנוב את האוצר החבוי בארמון, כאשר האוצר הזה מייצג את מה שגרם לכל אחד מהאנשים האלה לעיוות בראיית העולם. תוך כדי הפלישה לאותם ארמונות, הגיבור גם מגיע ל-Mementos - מקום אשר מייצג את הארמון של כלל הציבור, או במילים אחרות, "הקוגניציה של הכלל". ככל שמסיימים יותר ארמונות, יותר קומות ב-Mementos נעשות זמינות לסיור, כאשר במעמקים מסתתרת האמת מאחורי הקיום של ה-Metaverse שמאפשר את כל העיוותים הללו בליבם של אנשים.
לאורך הדרך, הגיבור יוצר חברויות שונות שנקראות Confidants. ככל שהרמה של החברויות הללו חזקה יותר, השחקן יקבל בונוסים שונים עבור מכניקות שונות במשחק. חלק מהחברויות הן עם תלמידי תיכון נוספים שמצטרפים אל הגיבור לפלישה אל אותם ארמונות, וביחד הם מקימים קבוצה שנקראית The Phantom Thieves of Hearts. כל פעם מתווסף חלק נוסף בקבוצה שנועד לעזור, כל אחד מחזק אספקט אחר שהקבוצה זקוקה לו, הפעם ישנם שתי תוספות חדשות לרשימת הconfidants של הגיבור, הראשונה היא בדמות הקוהאי של הגיבור (לומדת בשכבה מתחתיו), Kasumi, שהיא תלמידה מצטיינת בספורט, חלק מהיתרונות ב-confidant שלה, למשל, שהיא מאמנת את הגיבור וכל פעם מוסיפה לו גם HP, הדמות השניה היא של יועץ בבית הספר, Maruki, מגיע אחרי סיומו של הארמון הראשון, שככל שמשקיעים ב-Confidant שלו יותר, הגיבור מקבל יותר SP, שניהם מופיעים פעמים רבות לאורך הסיפור הקיים, אבל במקום לשנות את הסיפור, הם מחמיאים לסיפור הקיים ומוסיפים לו עוד עומק, במיוחד בחלק האחרון שמגיע אחרי מה שאמור להיות הסוף במשחק המקורי.
סרג'נט ג'וקר ומועדון הלבבות הגנובים
המערכות השונות של המשחק קיבלו עדכון קל ב-Persona 5 Royal, הראשונה ששמים לב אליה כבר בהתחלה, בסצינת הבריחה מהקזינו שהוזכרה בהתחלה, הגיבור שלנו מקבל וו אחיזה, כזאת שהזכירה לי ישר את באטמן, יחד איתה, חלק מאפשרויות הסיור בתוך הארמון השתנו, יחד איתה גם הפריסה בחלק מהמקומות בתוך הארמונות השתנו גם כן, דבר שפותח אפשרויות לדברים נוספים כמו, למשל, התוספת החדשה שנקראית Will Seeds, כאשר בכל ארמון ישנם 3 כאלה, כל פעם שמוצאים אחד מקבלים מעט HP ו-SP, כאשר מוצאים את כולם ניתן להחליף אותן ב-Mementos עבור אייטמים עם אפקטים שונים (אחזור לחלק הזה עוד מעט), ה-Will Seeds ממוקמים בחדרים מיוחדים משלהם לאורך הארמון, אל חלקם צריך להתאמץ להגיע, חלק מאוד בדרך, ובכל ארמון, ה-Will Seed האחרון מוגן על ידי אויב ברמה גבוהה יחסית לשאר הארמון, זאת על מנת לספק את האתגר שבלהשיג אותו ולהשלים את האוסף.
Mementos קיבל שדרוג קל משלה בדמות מקסימה בשם Jose, שמגיע עם רכב שנראה כמו סירה על גלגלים עם הרבה בלונים, הרקע של הדמות אינו ברור אבל הוא מחפש פרחים ב-Mementos על מנת לשתות אותם (כן כן, קראתם נכון). Jose מבקש את עזרתם של ה-Phantom Thieves במציאת הפרחים לשתיה, אז עכשיו לאורך כל סיור ב-Mementos, לצד הדברים האחרים שניתן למצוא במהלך הסיור, ניתן לאסוף גם פרחים. אצל Jose ניתן להחליף את הפרחים באייטמים שונים, בעיקר כאלו שירפאו אתכם ויחזירו לכם קצת SP. בנוסף בכל קומה ניתן גם לקבל חותמות, כשאת החותמות ניתן להחליף בשינוי הקוגניציה של ה-Mementos. השינוי מתבטא בכמות נקודות הניסיון, כסף או האייטמים שמקבלים מכל קרב בתוך ה-Mementos. הבעיה היחידה באיסוף כל החותמות ולמצוא את Jose, היא הרנדומליות של שני האירועים. אפשר לעבור מקומה לקומה ולא למצוא חותמת בכלל, כשבאותה מידה Jose מופיע באופן רנדומלי במהלך הסיור מקומה לקומה. כל זה יותר מתסכל כשמתייחסים לעובדה שאם עוזבים את ה-Mementos, מאבדים את כל הפרחים, אז חשוב לבזבז את הפרחים על המוצרים ש-Jose מציע לפני שעוזבים (ברגע שתמצאו אותו).
מערכת הקרב של המשחק קיבלה מספר עדכונים חביבים במיוחד, הראשונה בדמות Disaster Shadows: אחד מהאויבים שתוכלו להיתקל בהם בקרבות השונים, יוכל להחזיר אליכם כל מתקפה שלא מכוונת לחולשות שלו וכאשר האויב הזה מת במהלך הקרב, הוא מפיל אייטם ומתפוצץ, בכך גורם נזק לשאר האויבים (לא לדאוג, לגיבור שלום). בנוסף, מערכת הקרב קיבלה דבר מיוחד שנקרא Showtime attack: במהלך הקרב יקפצו פרומפטים שיתריאו כשמתקפה כזאת אפשרית. כאשר מפעילים את הפרומפטים האלה מופעלת סצינה שמערבת שתיים מהדמויות (כאשר לפחות אחת מהן נמצאית בקבוצה שבקרב) מה-Phantom Thieves. לדוגמא, סצינה של מורגנה מגיש פרחים לאן והיא מוציאה מהם רובים ויורה לכיוון האויב, לבסוף מורגנה זורק רימון וגורם את הנזק הסופי. ישנן 8 סצנות כאלה שאת כולן ניתן לפתוח ככל שהסיפור של המשחק מתקדם, האספקט שלהן מאוד סינמטי ומוסיף המון לחווית הקרב שכבר הייתה סינמטית מלכתחילה.
כל המרבה, הרי זה משובח?
היות ומדובר במשחק שהוא אינו חדש, אלא עדכון למשחק קיים עם תוספת תוכן מאוד רצינית, שמגיעה באריזה של משחק חדש, האם באמת כל התוספות האלו שקיבלנו באמת נחוצות? התשובה לקהל המאוד סקפטי ככל הנראה תהיה "לא" מאוד ישיר מבלי להסתכל על התמונה המלאה, וזה חבל. אבל האם באמת הכמות לא פוגעת באיכות במקום כלשהו? אז מעבר לעדכונים למערכות הקרב השונות ולארמונות, קיבלנו גם מספר עדכונים ותוספות נוספות למשחק, תוספות שעוזרות להשלים כל פעילות אפשרית במשחק, בפעם הראשונה בסדרה, בלי להגיע ל-NG+ ולהגיע לכלל ה-Trophies.
התוספת הראשונה שנשים לב אליה תהייה כאשר נתחיל להעלות את רמות ה-Confidants. אם במהלך הבילוי הבחירות שלנו יגרמו לעליה ברמת הקשר, אחרי הבילוי עכשיו גם מקבלים טלפון שנותן הזדמנות נוספת להעלות את רמת הקשר עוד טיפה עם בחירה בודדת במהלך השיחה, תוספת ממש נחמדה שנותנת עוד טיפה עומק לקשר בין הדמות לגיבור, אך באותה נשימה גם מאפשרת לקדם את הקשר מהר יותר, מה שיאפשר למקסם את רמת ה-Confidants מהר יותר מבגרסא הרגילה של המשחק.
יש גם תוספות שלא מוסיפות הרבה לעלילת המשחק, אך לא גורעות ממנו והן מהוות תוספת חביבה לאנשים שמעוניינים בעיסוק נוסף במשחק ועל הדרך לזכות בעוד כמה In-game trophies. הראשונה היא ה-Challenge Battle בתוך ה-Velvet Room: אפשר לבקש מה-Wardens של החדר להיכנס לקרבות שמהווים סוג של Arena battle mode: על השחקן להביס כמות מסוימת של אויבים לצבור ניקוד. ככל שהניקוד של השחקן גבוה יותר, כך גם הפרסים שיקבל יהיו ברמה גבוהה יותר. התוספת השניה שארצה לציין היא ה-Thieves Den, שכפי שמשתמע מהטייטל של הפיצ'ר, זהו מקום שאליו ה-Phantom Thieves יכולים להגיע אליו ולהירגע בו. הוא זמין כמעט בכל זמן מהתפריט הראשי ויש בו מגוון אפשרויות, כמו לצפות בסצנות מהמשחק, לנגן שירים מסויימים מהפסקול, לעצב את המקום, להחליף מודל ולהסתובב בכלל בתור אחת הדמויות האחרות בחבורה ועוד.
בנוסף, המקום מציג מטבע חדש למשחק שנקרא P Medals, אותם אפשר להשיג דרך השלמת פעולות מסויימות לאורך המשחק, כמו להצליח לחבוט Home Run ב-Batting cages 5 פעמים וכדומה. בנוסף ישנו מיני משחק בתוך ה-Thieves Den שנקרא Tycoon, שאם מנצחים בו, ניתן לזכות ב-P medals. הפיצ'ר הזה לא הכרחי על מנת להתקדם במשחק, אבל הוא בהחלט מספק עוד דברים לעשות בזמן הפנוי שלכם ולא גורע בשום צורה מהמשחק עצמו.
התוספת האחרונה שאזכיר אותה היא כנראה הגדולה ביותר, אל המשחק התווסף אזור Kichijoji, שבו ניתן להגיע למספר מקומות חדשים כמו המקדש, שלבלות בו זמן מוסיף ל-SP הכללי של הגיבור, ישנו גם בר ג'אז שכאשר לוקחים אליו את אחד מהחברים ב-Phantom Thieves, הסטאטים שלו יכולים לעלות אחרי הבילוי, יש גם בר של דארטס וביליארד, שתי פעילויות שגורמות לחיזוק הפעולות שדמויות יכולות לבצע ביניהן במהלך הקרב, המיקום גם מוסיף את ה-Confidant של אקצ'י, דמות הבלש מהמשחק המקורי שה-Confidant שלה התקדם ככל שהתקדמנו בסיפור, הפעם מקבלת הרבה יותר עומק משל עצמו, לגיבור יש הרבה יותר אינטרקציה עימו ואנחנו לומדים להכיר יותר את היחסים בינו לבין הגיבור באמת.
שורה תחתונה
אחרי כ-135 שעות על המשחק המטורף הזה, מסקנה אחת עומדת איתנה: ל-Atlus מאוד אכפת מהמשחק הזה. גם אם הסדרה סבלה (ועוד תסבול) לאורך השנים ממספר ספין אופים שנויים במחלוקת, ניתן לראות את כמות האהבה שנשפכה לתוך המשחק הזה. Royal הוא לא רק ה-Definitive Edition של Persona 5 - בשונה מגרסאות GOTY למשחקים אחרים שזורקות לחבילה אחת עם המשחק יחד עם כל חבילות ה-DLC שלו, Royal מהווה בעצם Ultimate edition ל-Persona 5, כשהמשחק לא רק קיבל הרחבה לסיפור שלו שכללה דמויות חדשות וארמון חדש, הוא גם קיבל מכניקות משחק ששיפרו את הסיורים במבוכים השונים ואת מערכת הקרב והעלה אותם כמה רמות מעל Persona 5. לשחקנים שכבר שיחקו במשחק המקורי, Royal יהווה גרסא משופרת, לשחקנים שעוד לא שיחקו את המשחק המקורי, זאת תהיה הנקודה הנכונה (והטובה ביותר) להתחיל לשחק את המשחק.
עכשיו רק נותר לחכות ש-Persona 6 יוכרז, עדיף מוקדם מאשר מאוחר, הציפייה הורגת אותי אבל החוסר סבלנות עוד יותר עכשיו.
תגובות
1
21:47 29.04.2020 | elad9219
כתבתי את זה פה בעבר, אני בעד לפרגן למשחקים ואני לא מחפש כל הזמן מה רע וכו', אבל ציון 10 למשחק\ סרט וכו' אמור להיות פעם ב-20 שנה, כזה משהו פנומנלי בצורה יוצאת דופן.
יותר מדי משחקים באתר מקבלים ציון 10, זה סתם מוריד מזה. ציון 7 אמור להיות ממוצע, ציון 8 משחק מצוין, 9- מדהים. 10- המשחק הכי טוב בהיסטוריה.
2
23:24 29.04.2020 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)
שני דברים לגבי מה שאמרת:
1. אנחנו ממש לא מזלזלים בציון 10. מבחינת המבקרים שלנו, ציון 10 אומר: אם יש לך את הקונסולה שיכולה להריץ את המשחק ולא שיחקת בו, אנחנו לא מבינים מה אתה עושה עם הזמן שלך מולה. תעזוב הכל, תוריד ותשחק. זה נכון כלפי Breath of the Wild ו-Fire Emblem לסוויץ', God of War ל-PS4 וכל משחק אחר שקיבל אצלנו את הציון הזה. כל אחד מחשב את הציון שלו באופן אחר, אבל מבחינת כולנו זה זהה: 10 זה 10.
2. רק בשביל לסדר קצת את העניין הזה של יותר מדי משחקים מקבלים פה 10: אנחנו בעסקי הציונים לביקורות מ-2017 (כבר שנה נוראית מבחינת איכות גבוהה מדי של משחקים), מאז שמונה משחקים קיבלו מאיתנו ציון מושלם מתוך כ-170 ביקורות. זה אולי לא מעט, אבל זה טיפה פחות מ-5 אחוז מהמשחקים שאנחנו מסקרים כאן (4 וקצת אחוז ליתר דיוק).
כמו שאמרתי, 10 זה 10 :)
3
| פורסם ע"י