שתף קטע נבחר

Dragon Age: Origins - משחק תפקידים מאתגר

המשחק Dragon Age למחשב האישי הוא כל מה שחובבי משחקי התפקידים-בתורות חיכו לו : יורש רוחני ראוי ל-Baldur's Gate

אי שם באמצע שנות התשעים חברה אנונימית יחסית בשם Bioware שחררה לעולם משחק תפקידים בו המשתמש שולט בארבע דמויות ויכול בכל עת להקפיא את הקרב ולחלק הוראות.

 

המשחק התרחש באחד מעולמות המשחק שנכתבו לשיטת מבוכים ודרקונים, מהדורה שניה - Forgotten Realms בשיתוף Wizards בעלת המותג. בשעת הקרב, החוקים מאחורי מנוע המשחק היו גם הם אלה של שיטת משחקי התפקידים השולחניים.

 

אחרי שני משחקים ושתי הרחבות בסדרה, ואחר כך סדרת Neverwinter Nights המבוססת על המהדורה השלישית של מבוכים ודרקונים, Bioware התחילה להתפתח מעבר לשיתוף הפעולה ההוא שלה עם Wizards. אחרי מעבר קצר דרך מותג Star Wars עם סדרת Knights of the Old Republic התחילה החברה לכתוב באופן עצמאי ויצרה בין השאר את Jade Empire ו-Mass effect, אך לתפקידים בתורות היא לא ממש חזרה, עד עכשיו.

 

 

החזרה לשורשים של Bioware היא על מנת להסביר מול אילו סטנדרטים נמדד המשחק החדש של החברה למחשב האישי, Dragon Age: Origins - משחק שהחברה עצמה הכתירה כיורש הרוחני של Baldur's Gate ובכך גרמה לכמה מיליוני חובבי משחקי תפקידים ברחבי העולם להתכווץ באושר ובחשד.

 

החדשות הטובות הן שהחברה הצליחה - DAO הוא משחק תפקידים מאתגר, מורכב ועשיר שהבעיות המעטות שלו נבלעות בים של איכות.

 

משחק מורכב עם פסקול עשיר

אחרי בחירה מתוך שלושה מקצועות ראשוניים ושלושה גזעים, השחקן נתקל באחת משש עלילות הפתיחה השונות - סדרת משימות המכניסה את השחקן לדמות ומבססת את מקומה בעולם המשחק המורכב.

 

את פסקול המשחק כתב הישראלי ינון צור בצורה מרשימה, וכבר מהרגע הראשון נשמע שהוא ומולחן בקפידה, מקיף את השחקן ומכניס אותו לאווירת הפנטזיה האפית ולעולם Ferelden.

 

כשמתחיל המשחק, מצטרף לפסקול דיבוב ברמה שמעט משחקי תפקידים הציג ו- הרבה יותר אמין משל Mass Effect או The Witcher. הדיאלוגים עשירים והדמויות בעולם המשחק תמיד נמצאות בשיחה -  אפשר לבלות דקות ארוכות רק בלהקשיב לדמויות ברחבי עולם המשחק מרכלות על המצב הפוליטי או סתם על הא ודא.

 

בדיוק כמו באביו הרוחני, ב-DAO שולט השחקן ממבט עילי בארבע דמויות שבחר, מתוך יותר מעשרים דמויות שונות שמכירים במהלך ביצוע המשימות השונות. מי שנהנה ככה יותר יכול לגלגל את המצלמה למטה אל מעבר לכתף של הדמות עליה הוא שולט באותו הרגע. אפילו ברמת הקושי הבינונית שחקנים שלא יעצרו את המשחק וינהלו את הדמויות השונות בחבורה, לא יצליחו להתקדם מעבר לשליש המשחק.

 

עשרות שעות של משחק

אחרי אחת מעלילות הפתיחה מגיע השחקן עם דמותו למשימה האמיתית. ממלכת Ferelden בסכנה וצבא שדים מתגייס לכבוש ולהשמיד אותה. המגנים היחידים שעוד נותרו הם ה-Grey Wardens, אגודת לוחמים הנשבעים לתת את חייהם בלחימה בשדים, ומקריבים חלק מהאנוש שבהם כדי לקבל כוחות מיוחדים שעוזרים להם בקרב. לקבוצה זו היה שייך הלוחם הגמד שלי, כשהוא יצא לטהר את הממלכה ולגייס צבא שילחם בשדים הנוראים.

 

מערכת המשחק העיקרית, יחד עם משימות הצדדיות רבות, עם דמויות שונות והרכבים טקטיים אחרים מספקות עשרות שעות של משחק, שקשה לסכם במספר שורות. כבר הרבה שנים שלא יצא משחק תפקידים באורך מלא ומספק, בטח שלא מעל ה-60 שעות ש-DAO ממלא בלי למצמץ. זה עוד לפני התוכן להורדה ש-Bioware מכינה לנו, שתי חבילות משימות להורדה יצאו בשבוע הראשון של המשחק בשוק.

 

בחרו את הכשרונות שלכם

מערכת הקרב גם היא לא מאכזבת, ואמנם ישנן כמה פינות לא מהוקצעות עד הסוף, בעיקר במה שקשור לתנועת דמויות ו-Collision לא נקי, אך המנוע החדש של Bioware בהחלט מספק את הסחורה. כל דמות משתפרת וגדלה עם נקודות הנסיון. בכל עליית רמה, דמות מרוויחה נקודת כשרון אחת, אותה השחקן יכול להשקיע ביכולות חדשות או שיפור ליכולות קיימות מתוך רשימה של כמה עשרות כשרונות לכל מקצוע. בנוסף לכל דמות יכולים להיות עד שני מקצועות יוקרה המוסיפים עוד ארבעה כשרונות מיוחדים כל אחד.  

 

ההגיוון הטקטי פשוט עצום, ואת רוב המשימות אפשר לסיים בכמה דרכים. אפשר ללכת עם שני מכשפים, קשתית ולוחם, שלושה לוחמים וקוסמת שתרפא אותם, שני נוכלים שמסווים את עצמם ותוקפים אויבים מאחור ושני מכשפים שיפוצצו את האזור. השילובים אינסופיים, ולפחות ברמה הבינונית אפשר לגרום לרובם לעבוד עם בחירת מקצועות וכשרונות נכונה. לאורך המשחק לא רק היכולות הקרביות של כל דמות משתפרות, אלא גם מגוון כשרונות צדדיים כמו הכנת שיקויים, מלכודות ורעלים.

 

בעוד הבינה המלאכותית של האויבים אכזרית, וישנם לא מעט קרבות שדורשים כמה נסיונות כדי לסיים, הבינה של הדמויות לא מרשימה במיוחד, בהנחה שלא עצרתם את השעון וחילקתם הוראות פרטניות. לפחות עד שמגלים את ה-Tactic Slots, כשרונות פיקוד שמאפשרים כתיבת הוראות קבועות לפי מצבים לכל דמות. הממשק החדש יחסית גמיש ומספק אחרי ששולטים בו, ועם הגדרה נכונה של הוראות אפשר לגרום גם לדמויות הלא נשלטות לתפקד היטב ולחסוך את ניהול המיקרו בקרבות פשוטים או קלים יותר.

 

משחק בוגר לאנשים בוגרים

שחקנים הנוהגים להעביר את הדיאלוגים לא יהנו מהמשחק הזה כמו אחרים. כמעט בכל שיחה יש לדמות השחקן מגוון אפשרויות מוסריות המשפיעות השפעה מכריעה על התפתחות העלילה. מאוד מעניין לראות משחק שלא נותן את תחושת "לא משנה מה תחליטו, בסוף תהיו גיבורים טובים ותנצחו", אלא מכניס את ההחלטות המוסריות לפרופורציה.

 

בסוף היום התסריט והדיבוב המעולים הופכים את ההתקדמות במשחק לחוויה סוחפת, ועד סוף המשחק גם אלו שלא השתתפו מעולם במשחק תפקידים נכנסים לדמות ומבצעים את ההחלטות שלה באופן עקבי ומגמתי.

 

הקוצים המעטים

למנוע המשחק עדיין ישנן פינות חדות, וכמה פעמים במהלך קרבות נתקלתי בבאגים הקשורים להתנגשויות של דמויות עם הסביבה ולבינה מלאכותית של הדמויות הלא-נשלטות והאויבים. ככל הנראה, כמו עם כל מנוע חדש, רק המשחק הבא שיעשה בו שימוש (אולי Dragon Age 2) יוכל להביא אותו לרמת מוכנות טכנית מושלמת.

 

עוד הערה קטנה ואולי גם קטנונית היא לגבי עקומת הלימוד של המשחק - גם אחרי 70 שעות מצאתי את עצמי לא שולט לגמרי בכמה סוגי דמויות שלא עשיתי בהן הרבה שימוש, ולא יצרתי רעל או מלכודת אחת כל המשחק. יתכן שברמת הקושי הגבוהה מוכרחים להשתמש בכל הטריקים שיש לדמויות בשרוול, אבל לפחות ברמה הקלה והבינונית אני לא מרגיש שמיציתי.

 

גם עקומת הקושי של המשחק לא רציפה ויכולה לתסכל מאוד את מי שלא לומד ומשקיע במערכת הקרב והכשרונות הטקטיים. כבר בחלקו הראשון של המשחק תתקלו בקרבות מאתגרים שידרשו שימוש חכם בקסמים ויכולות ואפילו בחירת מיקום הדמויות במהלכו יכולה לשנות.

 

השורה התחתונה

Dragon Age: Origins הוא פנינת משחקי תפקידים בתורות שראוי לזמן של כל גיימר שאוהב את הסוגה. המשחק נראה ומרגיש כמו סרט פנטזיה הוליוודי עם תקציב מכובד, והעיצוב האומנותי, הדיבוב והמוסיקה חוברים כדי ליצור חוויה יוצאת דופן.

 

מאז The Witcher לא נהנתי כל כך ממשחק תפקידים, אך בעוד הוא הצטיין בתפקידים-פעולה בזמן אמת ומרגיש מאוד מודרני, DAO הוא חזרה ישירה למשחקי התפקידים בתורות של פעם. לשחקנים שאוהבים לעצור, לחשוב, לפעול ולנצל למקסימום את היכולות שלהם אין משחק מומלץ יותר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים